Arbetad tid och avlönad tid


Arbetad tid och avlönad tid

De flesta som arbetar med HR-frågor vet att överenskommen lön inte är hela kostnaden.

På utbetald lön ska man betala arbetsgivaravgifter på drygt 30%. Alla anställda har rätt till semester och semesterersättning som schablonmässigt beräknas till 12- 15% beroende på semesterrätt.

Har arbetsgivaren kollektivavtal tillkommer försäkringar och kostnad för tjänstepension, minst 4,5% av lönen.

Sammantaget handlar det om 50% eller mer i PO% /påslag på lönekostnaden

 ( PO påslag  = personalomkostnadpåslag).

Avlönad tid

Normalt blir man avlönad för arbetad tid, men även om man inte arbetar kan man vara avlönad t.ex. på grund av frånvaro som är semesterlönegrundande enligt semesterlagen eller kollektivavtal.

Om man är sjuk betalar arbetsgivaren sjuklön under de 14 första dagarna och denna tid är dessutom semestergrundande så man tjänar in semesterdagar för denna tid.

Är man sjuk längre tid får man sjukpenning från försäkringskassan men man tjänar ändå in semesterersättning under 180 dagar av ett år, det kan handla om 2,5 – 3 veckors betalt semester för denna för semesteranställda

Vi har många friskolor som kunder med lärare som har ferielön istället för semester. För denna grupp tjänar man in 26,3 % av månadslönen i betald och avlönad tid per månad som man arbetar eller är ledig enligt semesterlagens regler om semestergrundande frånvaro. En person som är sjuk 180 dagar, c:a 6 månader genererar en personalkostnad  på 26,3 % * 6 = 158% av månadslönen + PO påslag på 50% eller mer.

En lärare som är föräldraledig i 120 dagar tjänar in mer än en månadslön i ferielön + 50% i PO-påslag.

För lärare med ferielön är kostnaden för semestergrundande frånvaro dubbelt så hög som för en semesteranställd.

Generellt är den avlönade tiden ofta väsentligt mer än den arbetade tiden.

Exempel på uppföljning på avlönad tid istället för arbetad tid.

Senaste veckan har jag varit inblandad i en lösning för en butikskedja i Sverige där man vill följa upp avlönade timmar per butik istället för bara arbetade timmar.

Så här långt har vi definierat avlönade timmarna som arbetade timmar enligt tidssystemet + timmar för timanställda som inte använder tidssystemet + sjuklönetimmar.

Ett annat exempel är en stor friskola som kvartalsvis följer upp ”oplanerad frånvaro” som i deras fall är definierad som kort sjukfrånvaro + VAB /tillfällig föräldrapenning. I detta fall måste den oplanerade frånvaron bemannas med vikarier som i sin tur genererar extra kostnader.

Har du någon fråga kring detta eller har andra exempel kring detta så hör gärna av dig till mig,

Goran.klingberg@hrfokus.se

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.